Det vil være naivt at tro, at tyveri helt kan undgås, så vi må hellere starte med det helt store og evigt tilbagevendende tema.
Det er helt afgørende, at identiteten på båd og motor er registreret korrekt. Alle amerikanske både og både produceret eller solgt i Europa efter d. 16. juni 1998 har et unikt skrognummer (CIN). Skrognummeret er opbygget efter faste retningslinier og består af 14 karakterer, som er en blanding af bogstaver og tal. Skrognummeret er som oftest præget i gelcoaten, men kan også stå på en metal- eller plastikplade, og sidder altid på agterspejlet i styrbord side, ca. 3 cm. under fenderlisten. I sjældne tilfælde, hvis f.eks. en badeplatform ville dække skrognummeret, kan nummeret sidde på bådens styrbord side i umiddelbar nærhed af agterspejlet.
Kontrollér nummeret, skriv det ned og gem sedlen et sted hvor den ikke bliver væk, f.eks. sammen med bådens øvrige papirer. Det er også en god idé at tage et par nærbilleder af nummeret og, naturligvis, hele båden. Hvis du har købt en brugt båd og derfor ikke har de originale papirer er der al mulig grund til at antage, at det i slutsedlen anførte skrognummer indeholder fejl.
Alle motorer har et unikt serienummer. Der er ingen faste regler for, hvordan disse numre skal se ud og hvor de skal placeres. For alle nyere påhængsmotorers vedkommende sidder der et klistermærke eller metalskilt på motorens ophæng, hvoraf model, årgang og serienr. fremgår. De fleste motorer har også et mere eller mindre skjult nummer et sted på motorblokken. Hvis du ikke kan finde serienummeret på din påhængsmotor, kan du evt. kontakte dit forsikringsselskab; de bør kunne fortælle dig, hvor nummeret sidder. Indenbordsmotorer med Z-drev har endvidere et drevnummer og et transompladenummer.
Disse numre sidder udvendigt på hhv. Z-drevet og transompladen (den store O-formede ting, som Z-drevet er monteret på). Det er naturligvis lettest at aflæse disse numre, når båden er på land.
Oplysninger om stjålne både, motorer og bådtrailere udveksles med organisationer og myndigheder over hele verden. Genstande som ikke kan identificeres kan ikke efterlyses og bliver derfor sjældent genfundet.
Kontrollér samtlige numre og gør det idag; det er altid nemmere at finde de rigtige numre, mens båden stadig er tilstede!
Det vil, som tidligere nævnt, være naivt at tro, at tyveri helt kan undgås. Nedenstående råd er i alle tilfælde alene vejledning i, hvordan tyveri kan besværliggøres mest muligt:
Der stjæles udenbordsmotorer i alle størrelser. Det siger sig selv, at motorer i 4 - 15 hk. klassen er lette at stjæle; de hverken fylder eller vejer særlig meget.
Der findes forskellige låseanordninger til spindelmonterede småmotorer. Fælles for disse låse er, at de virker som et rør, der skydes ind over begge spindler og sikres med en lås på den ene eller anden måde. Låsene forhindrer ”lejlighedstyverier”, men er ingen hindring for den velforberedte tyv. Den bedste tyverisikring er, med andre ord, at tage motoren med hjem, når den ikke benyttes.
- har som regel elstart, fjernbetjent gear og gas og er normalt monteret med 4 gennemgående bolte. Disse motorer kan naturligvis ikke sådan lige afmonteres i tide og utide, så her handler det om, at vanskeliggøre afmontering af motoren mest muligt.
Der findes et hav af forskellige låseanordninger, nogle bedre end andre. Spørg dit motorværksted hvilke låse, der virker. Motorværkstederne har god erfaring i dette spørgsmål, da der altid er nogle, der har smidt nøglen eller adapteren til deres lås væk, så forhandleren er nødt til at bryde låsen op, når motoren skal afmonteres.
Der er udbredt enighed om, at ”McGuard” sikringsmøtrikken (venstre foto) er effektiv, når den er korrekt monteret. ”Volcano” sikringsmøtrikken (midterste foto) er også af god kvalitet i modsætning til ”Mediterranean” låserøret (højre foto), som let kan opbrydes med en hammer og en mejsel, hvorefter monteringsbolten er tilgængelig.
De viste sikringsmøtrikker koster 4 - 500 kr. stykket. Hvis du tjekker din forsikringspolice vil du formentlig finde ud af, at din selvrisiko er ca. 10 gange dette beløb. Du vil formentlig også finde ud af, at din forsikring slet ikke dækker tyveri af din motor, hvis den ikke er enten hjemtaget eller låst til båden med mindst én sikringsmøtrik.
Det anbefales imidlertid på det kraftigste at der anvendes to sikringsmøtrikker placeret diagonalt, dvs. på øverste bolt i den ene side og på nederste bolt i den anden side. Hvis der kun monteres én sikringsmøtrik, kan de tre andre monteringsbolte fjernes, hvorefter hele motoren kan bruges som brækstang. Hvis tyvene er ihærdige nok, kan det ende således:
stjæles i stort antal. Det siger sig selv, at man må have en ordentlig lås på sin trailer. De fleste forsikringsselskaber kræver naturligvis også, at traileren er aflåst.En god trailerlås skal være vanskelig at fjerne og skal frembringe mest mulig larm, hvis den fjernes med vold.
Disse låse er såkaldt kasselåse. Låsekassen skydes ind over trækket forfra, hvorefter en kraftig tværstang føres igennem kassen, bag håndtaget. Tværstangen sikres med en discuslås. Låsebøjlen sidder forholdsvis godt beskyttet, så man ikke kan komme til med vinkelsliber, nedstryger, boltsaks eller lign. Låsene er ganske effektive og støjer temmelig meget, når man "arbejder" med dem.
Disse låse er ikke effektive idet låsebøjlen i alle tilfælde er helt eksponeret. Låsebøjlen kan let klippes eller skæres over uden nævneværdig larm.
Endelig har vi en indstikslås, som passer ind i håndtaget på ALKO kuglekoblinger. Låsen skal forhindre at kuglekoblingens håndtag kan løftes, idet låsecylinderen spærrer for en frit tilgængelig pal foran håndtaget. Et slag på palen med en hammer eller den nærmeste sten, klipper låsecylinderen over. Låsen må betegnes som værdiløs, hvis tyven er ældre end ca. 5 år.
Er i sagens natur overordentlig lette at stjæle. Bådene ligger som regel fortøjet med fire liner og tændingslåsene er generelt af kritisabel kvalitet. Også her handler det om at vanskeliggøre tyveri mest muligt. En god gammeldags rustfri kæde med lås virker fint imod lejlighedstyverier. Husk imidlertid på, at kæden skal være RIGELIGT lang, så båden kan følge med ved normale og, især, unormale ændringer i vandstanden!
Det er ingen stor trøst muligvis at have forhindret et tyveri, hvis båden ligger sunket i havnen! Sørg for at havnefogeden får en nøgle til låsen, så han om nødvendigt kan flytte båden.